Aktualności‎ > ‎

Mogiłę Pradziada Ocal Od Zapomnienia

opublikowane: 24 lip 2018, 14:43 przez witoszyce szkola   [ zaktualizowane 24 lip 2018, 14:48 ]

Trzeciego lipca 2018r. 22 osobowa grupa wolontariuszy z Zespołu Szkoła Podstawowa i Przedszkole im. Władysława Reymonta w Witoszycach   Gmina Góra po raz kolejny uczestniczyła w akcji Mogiłę Pradziada Ocal Od Zapomnienia. Wśród wolontariuszy byli uczniowie z Witoszyc, Chróściny, Glinki, Góry, Wschowy oraz absolwenci i nauczyciele.

Tuż przed godziną szesnastą trzema busami zajechaliśmy pod Urząd Gminy aby spotkać się z  Burmistrz  Góry Panią Ireną Krzyszkiewicz, która jest wielką zwolenniczką takich akcji. Życząc nam szczęśliwej drogi na Ukrainę
i powrotu do Polski podziękowała uczestnikom za zaangażowanie w ratowaniu polskich mogił na Kresach. Następnie udaliśmy się do Wrocławia, gdzie o godzinie 1800 odbyło się uroczyste pożegnanie wolontariuszy IX edycji Mogiłę Pradziada Ocal Od Zapomnienia. W imieniu Prezydenta RP Andrzeja Dudy pożegnał nas Minister Kancelarii Prezydenta Andrzej Dera. W pożegnaniu wolontariuszy uczestniczyli również Wojewoda Dolnośląski Pan Paweł Hreniak, Członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego Pan Tadeusz Samborski, Dolnośląski Kurator Oświaty Pan Roman Kowalczyk. Wiele ciepłych słów skierowanych było do nas,  do wolontariuszy oraz do organizatorek akcji, Pani Grażyny Orłowskiej Sondej Redaktor TVP Polonia i Pani Beaty Pawłowicz.
Po uroczystym pożegnaniu udaliśmy się w kierunku granicy z Ukrainą.
W godzinach rannych przekroczyliśmy granicę Polski z Ukrainą w Medyce, do miejsca docelowego dotarliśmy w godzinach popołudniowych.

Na drugi dzień od rana cała grupa rozpoczęła akcję ratowania polskich mogił. W tym roku porządkowaliśmy cmentarze w Kokutkowcach, Hleszczawie, Howiłowie Wielkim, Zaścianoczu. W ostatnim dniu grupa została podzielona, część pracowała na cmentarzu w Iwanówce a druga grupa wraz z opiekunem pojechała do Sorocka. Jest to szósty cmentarz którym zaopiekowali się wolontariusze z Witoszyc (jest to cmentarz bardzo zaniedbany, serce ściska patrząc na nagrobki które mają pościnane głowy i krzyże). W Sorocku znajdują się mogiły: Okońskich, Hołtrów, Zabłockich, grobowiec rodziny Baworowskich. Mieszkańcy Sorocka w rozmowach z nami prosili aby ratować Polski Kościół, który znajduje się w centrum wsi, jego stan jest zły ale możliwy do uratowania. Mer Sorocka Pan Rusłan Szafranowicz wyraził zgodę abyśmy mogli zadziałać w tym temacie.

Podczas pobytu na Ukrainie odbyło się kilka spotkań z mieszkańcami. 9 lipca odwiedziła nas na cmentarzu w Howiłowie Wielkim, Redaktor TVP Polonia Pani Grażyna Orłowska Sondej wraz z ekipą telewizyjną. Następnie odbyło się spotkanie pod Kościołem Katolickim, do którego przychodzą wierni raz w tygodniu (jest ich około 5). Starosta Howiłowa Wielkigo, Vasyl Baluk przywitał serdecznie Panią redaktor i podziękował wolontariuszom za wykonywana pracę. On sam wraz z mieszkańcami także porządkował cmentarz.

Przed przyjazdem Pani redaktor Grażyny Orłowskiej Sondej  Dyrektor ZSPIP w Witoszycach Pan Leszek Stecki (opiekun grupy) w towarzystwie Pani Klaudii Maksymczuk, uczennicy Julii Maksymczuk i Pana Ireneusza Szczudło odbył spotkanie w Horostkowie z Merem Panem Stefanem Hładunem, Starostą Howiłowskim Vasylem Balukiem, dyrektorami szkół Panią Haną Dawidow, Panią Ludmiłą Krzycką, Panią Haliną Wrona. Spotkanie dotyczyło nawiązania współpracy oraz wprowadzenia języka polskiego w placówkach oświatowych. Rozmawialiśmy również o naszej akcji Mogiłę Pradziada Ocal Od Zapomnienia, o organizacji placówek oświatowych w Polsce i na Ukrainie, spotkanie odbyło się w miłej atmosferze. W Hleszczawie i Sorocku spotkaliśmy się na cmentarzach ze Starostami, którzy obiecali nam pomoc w porządkowaniu mogił w przyszłym roku. Wprowadzeniem języka polskiego do szkół zainteresowani są również Pani Mer Zaścianocza oraz Dyrektor największej szkoły w Trembowli, z którymi Pan Leszek Stecki odbył spotkania i za pośrednictwem MSZ obiecał pomoc w tej sprawie. W drodze powrotnej odwiedziliśmy Panią  Halinę Wójcicką z Sądowej Wiszni, na jej ręce przekazaliśmy dary w postaci słodyczy, przyborów szkolnych oraz artykułów spożywczych. Pani Halina serdecznie dziękuje darczyńcom, dary otrzymaliśmy z placówek oświatowych Gminy Góra oraz księdza kanonika Janusza Idzika proboszcza Parafii Miłosierdzia Bożego w Głogowie. Pan Jerzy Akielaszek skarbnik Stowarzyszenia " Głogowska Edukacja Kresowa" w Głogowie zaopatrzył nasza grupę w sprzęt w postaci kos spalinowych za co pięknie dziękujemy.

Zmęczeni ale pełni nowych doświadczeń wróciliśmy do Polski, już teraz należy planować kolejny wyjazd. Składamy podziękowania Pani Grażynie Orłowskiej Sondej Redaktor TVP Polonia, Pani Beacie Pawłowicz za wzorową organizację akcji i włączenie naszej grupy we wspólne dzieło ratowania polskich nekropolii. Osobne podziękowania dla mieszkańców Gminy Góra za wkład finansowy i rzeczowy przeznaczony na akcję, księżom proboszczom za umożliwienie przeprowadzenia kwest na terenie kościołów dekanatu wschód i zachód, sponsorom za przekazanie środków finansowych, Pani Anecie Śliwiak Kwiaciarnia Hortensja w Górze za przekazanie wiązanek biało czerwonych kwiatów, które złożyliśmy pod pomnikiem w Zaścianoczu. Piękne podziękowania kierujemy do Prezesa Zakładu Energetyki Cieplnej w Górze Pana Rafała Korytowskiego  za nieodpłatne użyczenia busa. Ciepło dziękujemy naszym kierowcom za świetną jazdę po ukraińskich drogach i bezpieczny powrót do domu. Dziękujemy Burmistrz Góry Pani Irenie Krzyszkiewicz za pomoc w organizacji wyjazdu tak dużej grupy wolontariuszy oraz wsparcie tego szczytnego działania.

Oprócz ciężkiej i bardzo ważnej pracy mieliśmy czas aby zwiedzić miejsca historycznie związane z Polską. W dni wolne od pracy pojechaliśmy wspólnie na wycieczkę do Kamieńca Podolskiego i Hocimia. Na długo będziemy pamiętać tą lekcję historii. Na Ukrainie spotkaliśmy się z życzliwością i podziwem. W drodze powrotnej odbyliśmy spacer po Lwowie z przewodnikiem oraz zapaliliśmy znicze na cmentarzu Orląt Lwowskich, oddaliśmy hołd Marii Konopnickiej.