Aktualności‎ > ‎

Wycieczka do Trójmiasta i Karlskrona w Szwecji

opublikowane: 5 cze 2022, 23:37 przez witoszyce szkola   [ zaktualizowane 6 cze 2022, 00:08 ]
W poniedziałek 30 maja, o świcie, ciekawa świata i spragniona przygód grupa uczniów naszej szkoły, wyruszyła na wycieczkę do Trójmiasta i Karlskrona w Szwecji.

Pierwszym przystankiem było jedno z najstarszych polskich miast – Gdańsk. Miasto, które było świadkiem wydarzeń, mających wpływ nie tylko na historię naszego kraju, ale i świata. Na terenie dawnej Stoczni Gdańskiej odwiedziliśmy Europejskie Centrum Solidarności poświęcone historii Solidarności oraz ruchom opozycyjnym, które doprowadziły do wielu ważnych przemian. Następnie wyruszyliśmy na spacer po mieście. Tak jak polscy monarchowie rozpoczęliśmy od Złotej Bramy i dalej Drogą Królewską i Długim Targiem, przyglądając się pięknym kamienicom i wysłuchując ich ciekawych historii. Odwiedziliśmy Ratusz Głównego Miasta, najbardziej charakterystyczną wizytówkę Gdańska - Fontannę Neptuna, Dwór Artusa, Bazylikę Mariacką oraz znany świetnie fanom gry Wiedźmin - Żuraw. Ten jeden z symboli miasta jest największym i najstarszym z zachowanych dźwigów portowych średniowiecznej Europy.

Gdańsk to  miasto, które uznaje się za symboliczne miejsce wybuchu II wojny światowej. Odwiedziliśmy Gmach Poczty Polskiej, miejsce pierwszych starć zbrojnych  oraz Westerplatte, gdzie znajdują się: Wartownia nr 1 – główny punkt polskiej obrony we wrześniu 1939 oraz Pomnik Obrońców Wybrzeża upamiętniających tych, którzy zginęli w walkach.

Wieczorem z punktu widokowego Kamienna Góra w Gdyni obserwowaliśmy zacumowane na nabrzeżu słynne żaglowce szkolne „Dar Pomorza” i „Dar Młodzieży” oraz wpływający do portu nasz „pływający hotel” – prom Stena Line Vision.

Rano po zejściu na ląd udaliśmy się na podbój Szwecji. W promieniach wschodzącego słońca mieliśmy okazję podziwiać archipelag składający się z ponad półtora tysiąca wysp. Wizyta w Karlskronie była okazją by zobaczyć współczesną bazę szwedzkiej marynarki wojennej i poznać jej historię w Muzeum Morskim, gdzie  weszliśmy na pokład okrętu podwodnego,  przeszliśmy się podwodnym tunelem i przyglądaliśmy się pięknym galionom. Następnie najdłuższym w Szwecji mostem udaliśmy się na Olandię, drugą  pod względem wielkości wyspę na Bałtyku, która słynie z widoków i wiatraków oraz letniej rezydencji szwedzkiej rodziny królewskiej.

Kolejnym przystankiem była dawna twierdza graniczna – Kalmar. Zobaczyliśmy nadmorski zamek oraz centrum miasta, gdzie historia przeplata się ze współczesnością Usłyszeliśmy o dawnej szwedzkiej gościnności oraz umiłowaniu wszelkich zasad i reguł. Ciekawym doświadczeniem okazała się wizyta w kościele protestanckim, a szczególnie zasady i reguły obowiązujące w Szwecji w tej  gałęzi chrześcijaństwa.

W środę rano ponownie zameldowaliśmy się w Polsce spacerując po molo w Gdańsku Orłowie oraz plaży, tak różnej od tych, które widzieliśmy w Szwecji. Ostatnim z przystanków naszej wyprawy był Toruń – Gród Piernika i Kopernika. Zaopatrzeni w przepiękne i pyszne korzenne dzieła sztuki zwiedziliśmy Stare Miasto,  Muzeum Sztuki Dalekiego Wschodu i „Świat Orientu”. W Muzeum Podróżników podziwialiśmy pasję podróżowania słynnej pary globtroterów Elżbiety Dzikowskiej i Tony’ego Halika . Dom Mikołaja Kopernika zachwycił nas połączeniem najnowszych technologii z historią średniowiecznego domu, która upamiętniała  sylwetkę naszego wielkiego astronoma i jego dokonania.

Po trzech dniach podróży trochę zmęczeni, ale pełni wrażeń i nowych doświadczeń wróciliśmy do domu.